AS „RER” vēsture

1888

Mūsu kompānijas vēsture sākas no 1888.gada. Uzņēmums tika dibināts uz bijušās Krievijas un Francijas biedrības „Provodnik“ (Pavadonis) bāzes. No 1890. gada tika uzsākta tehnisko un ķirurģijas gumijas izstrādājumu, linoleja, produktu no ragveida gumijas, kā arī, gumijas galošu ražošana.


„Provodnik”. Skats no tilta pār Sarkandaugavas upi no attekas puses. 1908.g.

1914

1914. gadā biedrībai „Provodnik” jau piederēja 220 ražošanas un dzīvojamās ēkas. Biedrība lielos daudzumos ražoja tehnisko gumiju; gumijas šļūtenes; riepas (gan automašīnu, gan vieglo ratu); linoleju; izolācijas materiālus; azbesta izstrādājumus un audumu; ebonītu; ūdensnecaurlaidīgus audumus; rotaļlietas (galvenokārt bumbas). Augsts ražojamās produkcijas līmenis atļāva biedrībai „Provodnik” kļūt par vadošo uzņēmumu ne tikai Krievijā, bet arī pasaules tirgos. Pēc ražošanas apjomiem tā laika pasaules gumijas uzstrādājumu ražošanā „Provodnik” ieņēma ceturto vietu, bet riepu ražošanā – otro vietu. Pēc tā laika laikrakstu informācijas, biedrības „Provodnik” riepas bija labākās pasaulē, konkurējot ar labi pazīstamā uzņēmuma "Michelin" (Francija) produktiem, un tika izmantotas pirmajām Rīgā ražojamām Krievijas impērijas automašīnām "Russo-Balt", velosipēdiem un lidmašīnām.


Firmas „Provodnik” autoriepu rūpnīca 1906.g.


No „Provodnik” produkcijas kataloga

1915

1915. gada vasarā sakarā ar vācu karaspēka uzbrukumu Jelgavas - Rīgas virzienā tika uzsākta steidzama Rīgas rūpniecības uzņēmumu evakuācija uz Krievijas vidieni. Kompānija „Provodnik” evakuēja savas rūpnīcas uz Maskavu.

1928

Pēckara gados akciju sabiedrība mēģināja atjaunot dažu gumijas izstrādājumu veidu ražošanu, bet tas neizdevās, un 1928.gadā biedrība „Provodnik” tika likvidēta.

1946

Kopējais periods no biedrības „Provodnik” ražošanas pārtraukšanas brīža līdz „Rīgas elektromašīnbūves rūpnīcas" organizēšanai bija mazāks nekā vienas paaudzes dzīves laiks. Un, tiklīdz sāka miera laiks, „Provodnik” darbinieki atkal atgriezās, lai strādātu savā dzimtajā teritorijā.

Tūlīt pēc kara beigām tika pieņemts lēmums bijušā „Provodnik” teritorijā uzbūvēt rūpnīcu, kas ražotu piepilsētas elektrovilcieniem paredzētas elektroiekārtas.

1946.gada 8. februārī Rīgas elektromašīnbūves rūpnīca (RER) ar Tautas Komisāra pavēli tika apstiprināta kā funkcionējošs uzņēmums.

1946

1946.gadā decembrī izlaida pirmo tramvaja motora DTI-60 spoļu komplektu un sāka ražot pasažieru vagonu elektrosistēmas ar ģeneratoru RD-2.


Ģenerators RD-2D ar kapacitāti 5.6 кW

1946

Rūpnīcā tika radīti remonta-mehāniskais, instrumentālais, tinumu - izolācijas, enkuru cehi un sīko detaļu cehs. Pirmais sāka funkcionēt remonta-mehāniskais cehs ar 21 atsevišķām iekārtu vienībām, bet 1946. gada beigās - instrumentālais cehs ar 5 atsevišķām iekārtu vienībām. Tas ļāva sākt izgatavot tehnisko aprīkojumu un polu spoļu tinumus dzinējiem DTI-60.

1946 - 1949

1946.-1949.gadu periods bija visgrūtākais kompānijas pēckara vēsturē: vienlaicīgi ar būvniecību un rūpnīcas izveidi bija nepieciešams organizēt tramvaja elektrodzinēja DTI-60 rezerves daļu un elektrovilcienu dzinēju DK-103 ražošanu, dažu elektrovilciena CP elektrisko ierīču, pasažieru vagonu ģeneratoru RD-2D, un to apgaismošanai paredzēto DSCR-8А sadales kārbu ražošanu.

Vienlaicīgi ar ražošanu tika veikta ēku atjaunošana un rūpnīcas pirmās kārtas celtniecība. Tā, soli pa solim, auga rūpnīcas spēki, palielinājās ražošanas jaudas, un, pārvarot kopā ar visu valsti pēckara grūtības tautsaimniecības atjaunošanā, rūpnīca devusi lielu ieguldījumu republikas rūpniecības un nozares attīstībā.

1950

1950.gadā „RERieši ” pirmie valstī apguva sadzīves veļas mazgājamo mašīnu EAJA-2. ražošanu.


Montāžas konveijers PME А-2 cehā


Pusautomātiskais komplekts SMP -1.5 „Rīga-15”


Ceha М-2 konveijera izlaides iecirknis

1951 - 1980

Laika posmā no 1951. - 1980.gadam RER izveidoja un attīstīja mūsdienīgu pasažieru vagonu un maiņstrāvas un līdzstrāvas elektroierīču ražošanu elektrovilcieniem.

Šajā periodā apgūti presēšanas darbi plastmasas detaļu izgatavošanai. Tiek uzsākta krāsaino metālu liešana zem spiediena; organizēta mazo mašīnu enkuru ražošana; ieviesti ražošanā plastmasas kolektori dzinējiem PN-10; izveidots konstruktoru birojs, jauni cehi - celtņu, aparātu, elektropneimatisko iekārtu , štancēšanas cehi.

1957 - 1958

1957. -1958. gados RER izstrādāja un uzsāka desmitvagonu elektrovilcienu ER-1 sērijveida ražošanu, šo vilcienu maksimālais ātrums tika palielināts līdz 130 km/h., tika ievērojami uzlabots apgaismojums pasažieru salonos, vagoni tika aprīkoti ar piespiedu ventilāciju, kur tika piegādāts elektrokalorīferos sasildīts gaiss.

1961

1961.gadā tika izveidots Speciālais konstruktoru birojs (SKB) elektroiekrāvēju elektroaprīkojumam; pulvermetalurģijas laboratorija; uzsākta elektrodzinēju un aparātu izlaide elektroiekrāvējiem un vagoniem - elektrostacijām CMVC-61.

1962

1962.gadā, pirmo reizi tiek izmantota stikla šķiedra vilces dzinēju DK-106 bandāžām; tika pielietota kontaktu ultraskaņas metināšana.

1960 - 1990

No 1960 līdz 1980.gadam. tika izstrādāti aptuveni 10 jauni elektrovilcienu elektroaprīkojuma komplektu veidi, vairāki elektroaprīkojuma veidi pasažieru vagoniem. Tika izveidoti konstruktoru biroji ar izmēģinājuma ražošanu, kas ļāva nepārtraukti izstrādāt un ieviest jaunus unikālus produktus. Daudzi produkti tika izstrādāti un apgūti pirmo reizi valstī: elektrioiekārtas - elektrovilcieniem ER9 (ar pusvadītāju taisngriezi); ER22 (ar enerģijas rekuperāciju tīklā); ātrgaitas vilcieniem ER200; veļas mazgājamās mašīnas (kuras ir kļuvušas par pamata modeli citiem uzņēmumiem); nodilumizturīgus magnētiskos palaidējus PME -200 ( to rādītāji pārsniedza ārvalstu paraugu datus).


Magnētiskais palaidējs PME-211 ar „Kvalitātes zīmi”

1970 - 1973

1970-1973.gadu laikā veica elektrovilciena ER-200 elektroaprīkojuma komplekta pirmo pārbaudi, kurš sasniedza ātrumu 200 km/h; izstrādāja jaunu pusautomātisko veļas mašīnu "Rīga-20", izstrādāja izmēģinājuma paraugus elektroiekārtām vieglajiem un kravas elektromobīļiem ar enerģijas rekuperāciju akumulatora baterijā bremzēšanas laikā.

1965 - 1985

No 1965 līdz 1985.gadiem ražošanas apjoms palielinājās 4 reizes. Rūpnīcas vadība nonāca pie secinājuma, ka, papildus esošajai galvenā konstruktora nodaļai, ir nepieciešams izveidot speciālu elektrovilces konstruktoru biroju.

Īsā laikā SKB kolektīvs ir kļuvis par stabilu konstruēšanas un pētniecības vienību apmēram 250 cilvēku sastāvā. Sākotnēji tas sastāvēja no divām nodaļām: SKB (t) - konstruēšanas un SKB (i) - izmēģinājumu. Šīs vienības veica nozīmīgu zinātnisko un tehnisko pētniecību un izstrādes, kas ieguva pelnītu autoritāti starp valsts attiecīgo nozaru uzņēmumiem un pētniecības organizācijām.

Šī konstruktoru biroja kolektīvs Īsā laikā projektēja elektroaprīkojumu elektroratiņiem, štabelētājiem, vilcējiem, iekrāvējiem ar kravnesību no 0,63 līdz 45 tonnām, kā arī, aprīkojumu elektromobīļiem. Tika izgatavoti 20 Latvijas elektromobīļi RAF ar RER elektroaprīkojumu, kuri apkalpoja 1980. gada Olimpiskās spēles Maskavā.

1990 - 2000

Pagājušā gadsimta 90-ajos gados kopā ar visu Latvijas rūpniecību uzņēmums pārdzīvoja ekonomisko lejupslīdi. Bija dīkstāves pasūtījumu trūkuma dēļ. Daži ražošanas veidi tika slēgti sakarā ar nerentabilitāti.

1991

1991.gadā rūpnīca tika pārveidota par Valsts akciju sabiedrību.

1993 - 1998

1993-1998.gg. lai iekļūtu jaunos tirgos, īsā laikā rūpnīca izstrādāja un izlaida mūsdienīgu elektroaprīkojumu Demihovas mašīnbūves rūpnīcai - līdzstrāvas elektrovilcieniem ED2М, ED4М un maiņstrāvas vilcienam ED9М ar elektrisko bremzēšanu, Toržokas vagonbūves rūpnīcai – iekārtas līdzstrāvas elektrovilcieniem ET2М ar elektrisko bremzēšanu, elektroiekārtas vilcieniem ar komutācijas elektromotoriem, kas dod enerģijas ietaupījumu līdz pat 20%, (abi uzņēmumi Krievijā). Turklāt tika uzsākta sērijveida elektrisko iekārtu komplektu ražošana rūpnīcai "Luganskteplovoz" (Ukraina). Pastāvīgi tika atjaunināts un ražots elektroaprīkojums pasažieru vagoniem.


Vilces dzinējs elektrovilcieniem 1DT003 240 кW

1994

1994.gadā tika nodibināta AS "Latvo", kas tagad ir RER meitas uzņēmums, kurš nodarbojas ar elektrisko iekārtu izstrādi lokomotīvju vilces pasažieru vagoniem.

2000

2000.gadā rūpnīca tika pārveidota par akciju sabiedrību. 2006. gadā AS RER akciju paketi iegādājās Krievijas akcionārs, kas kļuva par stratēģisko investoru.


Divu mašīnu pārveidotājs 1PV7 55 кW

2011 - 2012

Ražošana stabilizējās. Sāka augt tās apjomi. 2011-1012.gg. rūpnīca gandrīz dubultoja realizētās produkcijas apjomu. Tika izstrādāti un apgūti jauni mūsdienu tehnikas paraugi - vilces asinhronās piedziņas piepilsētas satiksmes vilcieniem un pilsētas metro vilcieniem, kā arī karjeru pašizgāzējiem. (Asinhrono dzinēju lietošana ļauj palielināt ritošo sastāvu jaudu un ātrumu, samazināt ekspluatācijas izmaksas, uzlabot uzticamību, ievērojami samazināt deficīto materiālu lietošanu (galvenokārt krāsaino metālu), uzlabot energoefektivitāti, izmantojot ekonomiski efektīvus vadības veidus, pilnībā automatizēt vilciena vadības režīmu procesus, pielietojot mikroprocesoru tehniku.

RER šodien

RER ir mūsdienīgs uzņēmums, kas turpina attīstīties, neraugoties uz kara bojājumiem, pēckara grūtībām, krīzēm. Un tagad RER – unikālā rūpnīca, dzīva mašīnbūves vēsture, rūpnīca - milzis.


RER šodien